ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ
УРОК З МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я «ТИ ЯК? ПОВЕРТАЄМОСЬ ДО ШКОЛИ!» 10 КЛАС
Мета уроку: Учні середньої і старшої школи розповісти учням про те, що таке ментальне
здоров’я, та як вони можуть піклуватися про нього; навчити учнів розпізнавати
свої емоції та пояснити, що робити, якщо вони не можуть впоратися з ними;
навчити учнів деяких вправ та практик, щоб допомогти впоратись зі страхом,
тривогою, опанувати злість, заспокоїтися,
почуватися впевненіше; дати вчителям інструменти допомоги для психічної стабілізації
дітей, які вони можуть використовувати у подальшій роботі.
Вступне
слово вчителя
«Як часто
вас питають «Ти як?», і як ви зазвичай відповідаєте? «Нормально»? «Все ок»? А
як ви насправді почуваєтеся в цей момент? Вам добре, або, може, сумно, тривожно
чи навіть страшно? Бути не ок – це нормально. І говорити про це теж. Сьогодні
ми поговоримо про ментальне, або психічне, здоров’я.
Ментальне здоров'я — це стан щастя та добробуту, в якому людина реалізує свої творчі
здібності, може протистояти життєвим стресам, продуктивно працювати та робити
внесок у суспільне життя.
Ментальне
здоров’я – це коли ми знаємо, як впоратись зі своїм емоціям, навіть коли нам
дуже погано. Щоб ми могли піклуватися про себе та допомагати іншим, нам
потрібно мати інструменти і знання.
В Україні немає людей, яких тим чи іншим чином
не торкнулася б війна. За даними опитування U-Report про психічне здоров’я
молоді 14-34 років, проведеного в лютому 2023 року, 55% з них відчували
тривожність, а 24,8% – пригніченість. 55,6% шукали інформацію та намагалися дізнатися,
як саме можна покращити своє ментальне здоров’я. 73% молоді зазначили, що потребують
більше емоційної чи психологічної підтримки.
Дорослі можуть допомогти дітям-підліткам почуватися спокійніше
й впевненіші та мати більше сил на навчання та спілкування з однолітками. Ось
декілька простих порад:
Відновіть
почуття безпеки в той спосіб і тією мірою, які є можливими на цю мить.
Заохочуйте підлітків до фізичної активності: фізкультура, танці, регулярні прогулянки
на свіжому повітрі тощо.
Відновіть
режим дня, наскільки це можливо (навчання в школі, виконання певних завдань;
рухова активність; вчасний сон тощо).
Вислуховуйте дитину, коли вона хоче
поговорити, будьте уважними до її запитань і давати чесні відповіді.
Дозвольте
дитині висловлювати емоції та почуття. Не можна говорити «не згадуй цього» або
«забудь про це» — навпаки, важливо дати змогу максимально висловитися та
проявити емоції.
Пояснюйте
дитині, що відбувається, давайте правдиву інформацію. Дітям важливо
розуміти ситуацію в цілому та причини того, що сталося. Це працює на зцілення.
Дорослим
важливо дізнатися, що саме дитина зрозуміла з ситуації, який висновок зробила
Заохочуйте
дитину до спілкування з однолітками, діяльності у громаді, доступної
для її віку тощо. У разі прояву агресії важливо формувати здорові поведінкові
рамки: попри те що дитині може бути важко справлятися з емоціями, вона
повинна розуміти, що кривдити інших людей або тварин неприпустимо. За потреби
допоможіть звернутися по фахову психологічну/психотерапевтичну
допомогу чи супровід: фахівці підкажуть дитині та батькам, як справлятися з
емоціями, як навчитися релаксації, як контролювати важкі спогади тощо.
Існує набір
технік та навичок, які допоможуть підліткам повернути стійкість та впоратись зі
страхом, панічною атакою, розрізнити та вивільнити агресію в безпечний спосіб,
знайти самопідтримку коли сумно, а також допоможуть розслабитися, щоб
налаштуватись на відпочинок та сон.
Немає коментарів:
Дописати коментар